
آغاز سال تحصیلی 93-92 با حضور رئیس جمهور محترم در روز اول مهر در شرایطی برگزار شد که ایشان عازم نیویورک بودند . احساس مسئولیت آقای دکتر روحانی برای شرکت در مراسم بازگشایی مدارس ، خارج از وجه نمادین داشتن آن ، در زمانی که ایشان عازم امریکا و سخنران سه جلسه بسیار مهم در سازمان ملل و سایر سازمانهای تاثیرگذار و ملاقات با شخصیت های سیاسی سایر کشورهای مهم بودند ، و طبیعت این برنامه ها دل مشغولی های وافر آن است ،در جای خود مشتمل بر نکاتی است که تامل در آنها برای فرهنگیان فرهیخته , دانش آموزان عزیز و والدین محترم خالی از لطف نیست . اهم این نکات بنظر اینجانب شامل چهار مورد زیر است:
1- عزم عالیترین مقام اجرائی کشور و به تبع آن سرپرست محترم وزارت آموزش و پرورش برای حمایت و توجه کافی به دستگاه تعلیم و تربیت , راسخ است.
2- اگر چه که خانواده اولین کانون تربیت فرزندان محسوب و عملکرد آن هم بسیار مهم است . اما محیط واقعی تربیت , مدارس هستند و به همین دلیل رئیس جمهور اصرار دارد مربیان بجای نامهربانی با آینده سازان این مرز و بوم , مهربانی پیشه کنند. این حوزه آنقدر گسترده می شود تا جائیکه وی دوست دارد همه دانش آموزان ایشان را پدر خود بدانند و در سایه این اعتبار ، احساس امنیت کنند. این امنیت . هدیه ارزشمندی است که دانش آموزان و دانشجویان از مسئولین کشور ، والدین و معلمان خود همیشه انتظار داشته اما ظاهرا آنطور که شایسته است ، آن را نیافته اند.
3- فضای نقد مسئولین که در سالهای گذشته رنگ باخته و جدی گرفته نمی شد ، در این روز با شکوه ، بعنوان مجرای مهم رشد و توسعه همه جانبه کشور قلمداد شد. توجه به ساعت کتاب ، زنگ انشاء ، گفتگو در کلاس درس در کنار برنامه های درسی آشکار ، و پرسش مهر مستندات این مورد هستند . بدیهی است نقد منصفانه و سازنده مورد نظر ایشان در گرو اعتدال در حوزه نقد خواهد بود.
4- توجه و حمایت همه جانبه از فرهنگیان عزیز و خواسته های بحق آنان بعنوان مهمترین منبع و دارایی دستگاه تعلیم و تربیت ، اهتمام جدی به پایه های اساسی توسعه همه جانبه فرهنگی ، اجتماعی ، دینی ، اقتصادی ، سیاسی و ... در کشور به عنوان اصلی مهم و توجه به منابع انسانی تبیین گردد. مستند این ادعا حضور صمیمانه آقای دکتر روحانی در جلسه با معلمان و حضور در کلاسهای درس دبیرستان حضرت زهرا (س) منطقه 18 تهران بود که در شرایط ویژه مسافرت ایشان در جای خود در خور تحسین است.
با توجه به اینکه در دوره جدید و در دولت تدبیر و امید ، قهرمان پروری ، امری شایسته تلقی نمی شود ، اما وظیفه خود می داند از اهتمام جناب آقای دکتر روحانی در تاریخی ساختن این روز برای فرهنگیان . والدین و دانش آموزان بعنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ تعلیم و تربیت کشور قدردانی نموده ، برای ایشان و هیئت همراه در سفر پیش رو بعنوان سرآغاز دوره طلایی برای تفاخر به ایرانی بودن ، موفقیت آرزو نماید.
+ نوشته شده در سه شنبه ۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ساعت 13:10 توسط دکتر رضا کچوئيان جوادی
|